Himpunan Jamu


HIMPUNAN JAMU TRADITIONAL

Himpunan pelbagai tumbuhan herba yang di dapati di sekitar alam sekeliling yang di satukan, digaul bersama lalu ditumbuk agar sebati. Semua aktiviti itu dikenali sebagai meramu, dari situ, khasiat dari himpunan tumbuhan itu dikumpulkan agar sebati sebagai penawar atau ubat. Secara kesimpulannya, Jamu bermaksud ramuan pelbagai tumbuhan dari alam sekitaran. (Menurut kaedah jawa)

Pengambilan jamu dalam kalangan masyarakat diamalkan sejak kecil sehingga mereka meningkat dewasa. Bukan wanita yang bersalin sahaja perlu mengamalkan makan jamu, para-para remaja perlu mengamalkan pemakan jamu untuk memelihara tubuh supaya tidak dimamah usia pada awal waktu.

 “Seharusnya remaja mengambil jamu untuk jaminan kesihatan dan kekuatan tubuh badan ketika menginjak dewasa kelak. Apabila remaja sudah dididik dengan pengambilan jamu, tubuh menjadi bertenaga dan memudahkan mereka bergerak aktif dalam kehidupan seharian,”namun situasi ini sukar dilihat di negara kita. Rata-rata golongan wanita hanya sibuk mengambil dan mencari jamu ketika dalam proses berpantang bersalin.

“Sebaik saja selesai tempoh berpantang, pengambilan jamu sudah tidak dipedulikan lagi. Ini kerana segelintir wanita berpendapat badan mereka sudah cukup kuat dan bertenaga semula,” 

Secara umumnya, jamu ialah penawar tradisional yang turut dikenali dengan sebagai herba. Ia diperbuat daripada bahan-bahan semula jadi khususnya tumbuh-tumbuhan yang mempunyai khasiat tersendiri. Antaranya ramuan akar-akar pokok, daun, kulit, batang dan buah. Bahan-bahan itu akan diadun bagi mendapatkan jamu dalam bentuk kaplet, serbuk atau cecair. Rasanya yang pahit kadangkala mendorong pengguna mencampurkan sesudu madu lebah.

“Tidak dinafikan rasanya yang pahit membuatkan orang ramai khususnya remaja dan generasi muda enggan mengambil jamu. Secara tidak langsung mereka lebih gemar mengambil ubat-ubatan moden yang tidak mengeluarkan bau. Namun jangan khuatir kerana pada hari ini, jamu juga ada dalam bentuk kapsul yang mudah ditelan dengan perbanyakkan meminum air kosong.


HIMPUNAN JAMU TRADITIONAL 

Keberkesanan dari amalan dalam tempoh yang lama. Terbukti pengamalan makan jamu dalam tempoh yang lama berupaya membantu memberi khasiat dalam banyak perkara. Malah ia tidak hanya berfungsi sebagai penyembuh satu penyakit sahaja.

Contohnya :
 
1) Mengamalkan jamu langsing/susut perut dengan lebih lama akan membantu melancarkan penghadaman makan. Ia juga membatu tubuh agar tidak dilekati selulit semula dan kekal langsing.

2) Semua jenis jamu membantu sistem perpeluhan dan sisi aliran darah dalam tubuh agar kekal sihat

3) Semua jenis jamu membantu sistem regenerasi kulit tubuh dan memperkuatkan daya tahan tubuh. ia membuatkan kita sukar di serang penyakit dan dijangkit penyakit yang sama.

4) Jamu mengekalkan awet muda. Mengamalkan jamu terbukti membantu menguatkan daya tahan sel tubuh dan mengawetkannya dari di mamah usia.

Tips untuk bagaimana nak menjaga keharmonian rumahtangga

Keterampilan diri :

Jaga sri wajah..make up ngan wudhuk, jangan biar kan tahi mata anda ada sekilo kat mata tu, meluat suami tengok..bangun awal dari suami senang kita bermake up dan berwangi wangian. Body sentiasa jaga, jangan bagi dia subur, kekadang suami suka ngan bentuk badan kita yang montel, jangan kurus sangat, nanti tak berselera pulak suami kita macam tulang ayam yg kita buat sup di pasar malam tu.

Bau badan,,ha bab bab bau badan, ingat..ketiak kita tu, ketiak jangan lah bagi bau asam kor tu..ya rabbi..tolong lah jaga, dalam seminggu cuba cuci dengan limau purut atau dengan daun muda nya lakukan seminggu 3x, kekadang ketiak berbau bukan hubby kita nak bagi tau..dia biarkan je..nanti esok bila dia dah dapat spare tyre baru lah nak bagi tahu kekurangan kita satu persatu..ini tak kena itu tak kena..leceh betul kan kita wanita.

Bau adek kita (***tut***yang ini lah penting sekali..jangan lah biar kan dia berbau, kekadang kalau datang period bau tu boleh mencelah keluar..dan kekadang suami kita tu suka mengecat tau.dan membersih segala sampah sarap lubang gua tu..kita nak tolak tak boleh..ha,..cuci ngan virgin wash tu..bau macam-macam ada jual la ni..pilih yang mana satu..agar kita punya adek sentiasa segar..satu cara lagi hubby kita lepas kita bersama atau selepas buat projek besar besaran segera cuci dengan air suam jangan dibiar kan melekit..aduh bab ni lah yang kena jaga selalu..nak jaga supaya adek kita sentiasa subur, buah manjakani rebus malam siap siap..campur ngan daun inai (untuk menyerikan wajah sama) bangun pagi selepas solat subuh tu duduk bersimpuh atau atas kerusi dengan kaki bertindih (duduk macam kerani kat opis tu lah) baca selawat 3x dan niat sama dan minum lah cuma kelat je bukan apa, manjakani tu boleh mencekangkan kulit badan dan muka juga menyempitkan pintu gua dimana tempat naga bertempur.

Kekadang kita dapati daging dibadan kita lembik saje..maka saya saran kan selalu kan minum manjakani..kita pun tak makan umur..kalau kita selalu minum air manjakani, maka selalu lah sapukan kulit badan tangan kaki muka ngan minyak baby tu..baby oil.. nampak lembut kulit kita..suami tengok pun terpesona, tak percaya..try cuba..manjakani tu juga, tidak membanyakkan air sungai atau kolah..sedang sedang je..hilang mata hitam timbul mata putih.,suami selalu sayang...masallah pulak kan..bila dah terlebih sayang tu..kemana kita pergi dia sentiasa ikut pulak..aduhhh...serba salah..so, wanita , perempuan diluar sana..jaga lah diri sendiri, jangan biarkan diri kita macam kain buruk..perketatkan diri kita ,segakkan diri kita didepan mata suami..agar rumah tangga sentiasa aman dunia akhirat. 


APA ITU RAHIM KEMBANG?
Apakah yang dimaksudkan dengan “RAHIM KEMBANG?”. Kebanyakan wanita tak sedar yang rahim mereka kembang.

Berikut adalah tanda-tanda rahim kembang:
Banyak keputihan keluar daripada kemaluan
Kemaluan berair
Seluar dalam sentiasa dalam keadaan basah
Perut selalu terasa kejang
Period tidak menentu
Perut buncit
Sakit ketika melakukan hubungan dengan suami
Tumit kaki sakit
Kerap terkencing
Keluar air daripada kemaluan setiap kali terbatuk/bersin



1) Jamu Kemut-Kemut 
[Cara makan 
2 biji sehari selama 2 minggu [untuk masalah keputihan kronik]
2 biji 3@4 kali seminggu @ diambil apabila perlu
Kandungan : 32 Kapsul / Harga : RM35
Kegunaan :  


  Membantu masalah wanita yang mengalami masalah "rahim kembang"
  Merawat keputihan yang kronik
  Menyempitkan rahim dan mengetatkan kembali otot vagina
  Menghilangkan keputihan dan gatal-gatal di miss v
Mengurangkan lelehan vagina, becak, berair

  Merapatkan ruang vagina
  Pengguna 'Tegar" pantiliner



2) Masker Rapet Mencengkam - Isteri Puas, Suami Ketagihan !!! 
Harga : RM40
[sehingga 30-40 kali kegunaan]
Kegunaan :  
Merapat, dan membaik pulih ruang vagina 
 Menambah keghairahan ketika bersama
Mengurangkan masalah becak dan berair 
Digunakan 5 minit sebelum bersama
  Menyerap lendir berlebihan sehingga alat kewanitaan menjadi kesad dan bersih
Kesan cengkaman rapet SEGERA !!!
  Menambat hati suami di ranjang
Boleh digunakan untuk membaik pulih luka jahitan di bahagian ms V dan luka pembedahan bagi ibu yang melahirkan.
Boleh digunakan sebagai Feminine wash "asli" [dicampur dan direbus bersama daun sireh untuk cucian]

**Mengurangkan Lelehan faraj & Masalah Keputihan sepantas satu (1) hari!, Rasai dan alaminya sendiri !!! 


3) Jamu Peyod 
[Cara makan - 2 biji Sehari] @ diambil apabila perlu
Kandungan : 30 Kapsul
Harga : RM35


✔ Untuk mereka yang mengalami masalah sengugut yang teruk
Sukar mengandung
Hormon tidak stabil
✔ Gangguan peredaran darah haid
✔ Mengatasi masalah kesuburan dan kesukaran mendapatkan zuriat


4) Jamu Mantop Dalaman 
[Cara makan - 2 biji Sehari]
Kandungan : 42 Kapsul
Harga : RM40


✔ Awet muda [mengawet dari di mamah usia]
✔ Menghilangkan bau badan
✔ Melancarkan perdaran darah ketika haid
✔ Memperkuatkan otot-otot kewanitaan 
✔ Mengurangkan sengugut
✔ Menguatkan dan menyuburkan rahim
✔ Melawaskan pembuangan air besar
Berat badan yang ideal
✔ Membantu Mengatasi masalah vagina berbau
 Menyihatkan tubuh badan luar dan dalam

Read more...